SARGIES NO JAUNAJIEM UZŅĒMĒJIEM

SARGIES NO JAUNAJIEM UZŅĒMĒJIEMPasaules ekonomika dzīvo cikliski. Straujš parasto aktīvu cenu kāpums liek investoriem, aizmirstot par jauniem virzieniem un perspektī­vām izstrādēm, investēt pamatbizne­sos un precēs, savukārt krīze piespiež meklēt jaunus ienākumu avotus. Pēc dažiem gadiem viņi atkal ieguldīs tradi­cionālajās nozarēs.

Pašā šīs tūkstošgades sākumā par jauno ienākumu avotu tika uzskatīts in­terneta bizness. Uzņēmumi, kas vēl ne­bija nopelnījuši ne centa, varēja maksāt simtreiz dārgāk par nākotnē plānota­jiem gada ieņēmumiem. Rezultātā no simtiem jauno kompāniju veiksmīgas izrādījās vien dažas un tikai pavisam nedaudzas strādāja ar peļņu. Tomēr daži simti šādu kompāniju dibinātāju kļuva par miljonāriem, un lielākā daļa tāpēc, ka pārdeva savus lolojumus, pirms vēl kļuva skaidrs, ka tie nekad nenesīs peļņu.

Desmit gadus vēlāk, kad pasaule at­gūstas no kārtējās krīzes, standarta in­vestīcijas atkal šķiet neizdevīgas. Un pasaulē sākas jaundibinājumu bums. Galvenie jauno investīciju virzieni ir IT, biotehnoloģijas, sociālie Lī­dzekļi tiek piesaistīti jau idejas stadijā, izņēmuma gadījumos – kad produkts jau ir, bet nav ne pārdošanas, ne izprat­nes par tirgu. Vērtējums, tāpat kā bija ar interneta burbuli, tiek veikts, balsto­ties uz peļņas prognozēm tālā nākotnē. Investoriem tiek piedāvātas nelielas ak­ciju paketes par miljoniem dolāru.

Runāt par milzīgo risku, investējot jaunos uzņēmumos, ir banāli, gaidāmo finanšu plūsmu modeļi ir bezjēdzīgi, teorētiski novērtēt pieprasījumu – neiespējami. Lielākajai dalai šādu kompā­niju nav nekādu stabilu priekšrocību. Pat ja izdosies radīt pieprasītu produk­tu, tām nāksies cīnīties ar konkurentiem, kuriem netrūkst resursu, un tas ievērojami samazina izredzes uz peļņu. Jaunie uzņēmumi nav vis dimanti, bet gan rūda. No simts jaundibinājumiem tikai viens vai divi var izrādīties veik­smīgi, un investors, kas ieguldījis pā­rītī jauno uzņēmumu, tīri statistiski šo naudu jau ir zaudējis. Bet tas nav viss. Pasaulē novērojamas trīs ten­dences, kas nopietni apdraud jaunos uzņēmumus.

Pirmkārt, patēriņa pieauguma tempi ir būtiski samazinājušies un atsevišķos segmentos pat kļuvuši negatīvi. Attīstī­to valstu iedzīvotāji ir noguruši no nevajadzīgu preču un servisu pārpilnības.

Daži faktori (piemēram, DIY pārdo­šanas apjoma pieaugums) liecina par jaunu modi darīt pašam to, kas jau­najā ekonomikā tiek piedāvāts kā ser­viss. Savukārt attīstības valstīs patēriņš pieaug, tomēr tas fokusējas galveno­kārt uz pamatvajadzībām. Šādas pa­tērētāju gaumes izmaiņas ir pamatīgs trieciens uzņēmumiem, kas orientējas uz B2C (business to consumers). Starp citu, 2000.-2001. gadā vairāk nekā 70% izputējušo interneta biznesu attiecās tieši uz B2C.

Otrkārt, industriālais progress tiecas uz augsto (un dārgo) lietišķo zinātni. Mūsdienās neviens ģēnijs nevar izstrā­dāt jaunu tehnoloģiju, ja viņa rīcībā nav ievērojamu tehnisko un cilvēkresursu. Lai pie tiem tiktu, ar jaundibinājumu kapitālu ir daudz par maz. Korporāci­jas, kurām ir resursi, lai vienlaikus strādātu simtos virzienu, var atļauties sek­mīgus know-how un jaunu tehnoloģiju radīšanu. Neatkarīgie jaundibinājumi vairumā gadījumu to nevar. Tas liek ap­šaubīt šo augsto tehnoloģiju biznesu komerciālo (un arī zinātnisko) vērtību.

Intereses pieaugums par jaunajiem uzņēmumiem ir radies laikā, kad vēro­jama investoru atteikšanās no inves­tīcijām pamata aktīvos. Tas rada lielu naudas spiedienu un izraisa novērtēju­ma pieaugumu. Atgriežoties pie tradi­cionālajiem aktīviem, pieprasījums pēc jaundibinājumiem saruks un samazināsies pat veiksmīgu kompāniju novēr­tējums. Galu galā mums atklāsies tāda pati aina kā gadījumā ar interneta biz­nesu. Tie, kas paspēs dārgi pārdot, kļūs bagāti. Arī daži investori kļūs slave­ni un bagāti, bet daudzi pazaudēs savu naudu un līdz nākamajai krīzei atkal pievērsīsies akcijām, obligācijām un nekustamajam īpašumam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *