Interneta radio

internet-radio Mūzikas izdevēji, ierakstu kompānijas, pilsoņu tiesī­bu aizstāvju grupas un pat PinkFloyd dalībnieki ir iz­teikuši pretenzijas interneta radio kompānijai Pandora Media. Viņi nodēvējuši tās dibinātāju Timu Vestergrenu par laupītāju karali. Viņi apsūdzējuši Pando­ra par to, ka tā uz mūziķu rēķina pelna miljo­nus. Viņi apgalvo, ka tā samazina mākslinieku peļņu, izmantojot likumdošanas nepilnības attiecībā uz autorhonorāriem.

Norakstiet to uz grūtībām, ar kādām jāsa­skaras visiem pirmatklājējiem. Astoņu gadu laikā Pandora ir nokļuvusi populārāko interneta radio kompāniju saraksta virsotnē, un katru mēnesi tai ir 71 miljons aktīvo lietotā­ju – tie ir 70% no interneta radio un 8% no vi­siem radio klausītājiem ASV. Ieņēmumi par reklāmu, kas veido 80% no visiem ienāku­miem, pagājušajā gadā sasniedza 643 miljo­nus dolāru. 2013. gada trešajā ceturksnī mobi­lo reklāmu apjoms pirmo reizi sasniedza 100 miljonus dolāru, šajā rādītājā ierindojot Pan­dora trešajā vietā aiz Google un Facebook. Kad investori aptvēra šīs Oklendā (Kalifornija) bā­zētās kompānijas patieso vietu tirgū, tās ak­ciju vērtība 2012. gada laikā pieauga gandrīz trīskārt.

Taču Pandora pārskata (visticamāk – paze­mina) autoratlīdzības apmēru māksliniekiem, ierakstu kompānijām un mūzikas izdevējiem. Tieši tāpēc Vestergrens un jaunais Pandora vadītājs Braiens Makendrūss piedzīvo nepa­tikšanas sabiedrisko attiecību jomā, turklāt ir parādījies, iespējams, lielākais drauds viņu kompānijas pastāvēšanai – Apple jaunais iTunes Radio, kura pakalpojumi ir līdzīgi Pandora piedāvātajiem. Vestergrens atzīst, ka saistībā ar Pandora spertajiem soļiem autoratlīdzību jomā ir bijušas «nesaprašanās», taču tas esot tikai mēģinājums līdzsvarot sistēmu, kas liek kompānijai nest «netaisnīgi augstu autoratlī­dzību nastu». Lūk, arī pierādījums – Pandora vēl joprojām nenes peļņu, un paredzams, ka zaudējumi turpinās pieaugt.

«Par spīti visai šai retorikai, Pandora atbal­sta ļoti labu atlīdzību izmaksāšanu māksliniekiem,» apgalvo Vestergrens; pirms pievērša­nās uzņēmējdarbībai internetā viņš pats bija nabadzīgs muzikants. «Mēs grasāmies spēlēt tādu mākslinieku mūziku, kuru darbi nekad iepriekš radio nav skanējuši, un spēlēt to pie­tiekami plašai auditorijai, tā veidojot mūziķu vidusšķiru.» Šo balto un pūkaino paziņojumu atbalsta arī Makendrūss, kurš iepriekš vadī­jis Microsoft reklāmas un publikāciju dienes­tu: «Mūziķiem jāsaņem taisnīga atlīdzība par savu darbu.»

Runājot par sarežģīto ASV autoratlīdzī­bu sistēmu mūzikas jomā, Pandora patiešām ir taisnība. Interneta kompānijas maksā aug­stāku atlīdzību nekā kabeļu un satelītu radio, bet AM/FM radio izpildītājiem nemaksā vis­pār neko. 2012. gadā Pandora autoratlīdzī­bas izpildītājiem izmaksāja aptuveni 56% no saviem 427 miljonu dolāru ienākumiem, bet konkurenti – satelītradio Sirius XM – šim mērķim iztērēja tikai astoņus procentus.

Pandora sabiedrisko attiecību problēmu pamatā ir tās atbalsts 2012. gadā ierosināta­jam likumam (Internet Radio FairnessActIRFA). Daudzi to uzskata par nodevību, kas palīdz kompānijai gūt peļņu uz mākslinieku rēķina. IRFA paredz, ka Autoratlīdzību pado­mei, kas nosaka autoratlīdzību apmēru, visām radiostacijām jāpiemēro vienoti standarti. Tas krietni samazinātu Pandora izmaksas, kaut arī Vestergrens nekad nav pateicis, par cik tieši. Tomēr mūzikas tiesību turētāji labprāt piedzī­votu pārmaiņas šajā sistēmā, jo uzskata, ka pašlaik tiek krāpti.

«Mēs vēlam Pandora veiksmi,» saka Teds Kalo, musicFIRST Coalition izpilddirektors, kurš ir pārliecinājis 138 grupas un mākslinie­kus iesniegt protestu pret šo likumprojek­tu (tas gan ātri vien  iestrēga attiecīgajā ko­mitejā). «Pastāv sva­rīga vienošanās starp šīm radiostacijām un cilvēkiem, kas rada mūziku. Mūsu mūziķi vēlas saņemt pilnvēr­tīgu samaksu par piln­vērtīgu darbu. Taču, cenšoties panākt Kon­gresā sev izdevīgus nosacījumus, Pando­ra ir atkāpusies no šīs vienošanās.»

Bijušie grupas Pink Floyd dalībnieki bija tiešāki, USA Today komentāru slejā runā­jot par «Pandora interneta radio autoratlīdzī­bu krāpšanu». «Biznesam, kas pastāv, lai rai­dītu mūziku, patiesi nevajadzētu žēloties, ka tam lielākās izmaksas rada mūzika,» rakstī­ja Rodžers Voterss, Deivids Gilmors un Niks Meisons.

Tagad, gadu pēc IRFA apstiprināšanas, Pandora ir koncentrējusi uzmanību citā vir­zienā. Tas ir pragmatisks solis, ņemot vērā maz ticamo iespēju, ka tas varētu tikt pie­ņemts lielā mērā darba nespējīgajā Kongre­sā, kas iestidzis ObamaCare un budžeta deta­ļu apspriešanā. «Pandora pievērsīsies citiem problēmas risinājuma veidiem» un turpinās cīnīties pret sistēmu, kas «liek šķēršļus godī­gai konkurencei tirgū», saka Vestergrens.

Viens no šiem citiem veidiem ir sarunas par izpildītāju atlīdzību ar Autortiesību pado­mi. Pārrunas paredzētas janvārī, un tajās tiks apspriests atlīdzības apmērs laikā no 2016. līdz 2020. gadam. Sakarā ar to, ka IRFA vairs nav iekļauts darba kārtībā, Pandora no Au­tortiesību padomes varētu panākt labvēlīgā­kus nosacījumus. Kāpēc? Kā tiek ziņots, Apple savas vienošanās panākusi tieši ar ierakstu kompānijām, un Pandora ir pārliecināta, ka Apple maksā mazāk. Ja tā ir taisnība, Pando­ra var izmantot Apple kā precedentu taisnīgai kompensācijai.

Apple nav atklājusi savas izmaksas, taču tiek izteikti minējumi, ka tā maksā ierakstu kompānijām 0,0013 dolāru par katru dziesmas atskaņošanas reizi, kā arī vēl daļu no ieņēmumiem par reklāmu. Tas šķiet vairāk par 0,0012 dolāriem par dziesmu, ko maksā Pandora, taču, kā tiek ziņots, Apple nemaksā par dziesmām, kas skan mazāk par 20 sekundēm. Pandora apgalvo, ka tā maksā pat gadījumā, ja dziesmas atskaņošana ilgst tikai vienu sekun­di. Cik tad Pandora maksā par dziesmām, kas skan mazāk par 20 sekundēm? Bijušais kom­pānijas vadītājs Džo Kenedijs, kurš pērn atstā­ja amatu, uzskata, ka šī maksa ir «būtiska».

Daudzi mūziķi augstu vērtē Pandora par to, ko tā dara – biežāk atskaņo dziesmas, ko vēlas dzirdēt klausītāji, nevis dod priekšroku vadošajiem māksliniekiem. Patriks Lērds no instrumentālās čellu rokgrupas Break ofRea- lity stāsta, ka šī grupa autoratlīdzības no Pandora saņem 16 000 dolāru gadā par aptuveni 44 000 atskaņošanas reižu. «Pirms tam mēs bijām pazīstami tikai savā reģionā. Pateicoties Pandora, mūs sāka klausīties visā valstī. Šādas auditorijas iegūšana veicināja ierakstu un sin­glu pārdošanu. Tas ir fantastiski.»

Dziesmu atlases procesu Pandora balsta uz Music Genome Project, rūpīgi izstrādātu algoritmu, kas analizē mūziku un piedāvā personalizētus skaņdarbu sarakstus. Datu bāzē ir vairāk nekā miljons dziesmu, ko izpilda vai­rāk nekā 100 000 mākslinieku, un tās tiek izskatītas un atlasītas vienlaikus. Katra no tām tiek klasificēta, izmantojot līdz pat 450 raksturīgām iezīmēm jeb gēniem, piemēram, solista dzimums vai umpapā izjūta (polku klasifikācijā).

Pandora lietotāji ir izveidojuši vairāk nekā piecus miljardus personalizētu radiostaciju un vairāk nekā 30 miljardus reižu balsojuši par vai pret ieteiktajām dziesmām. Tas dod «nepelnītu priekšrocību» piedāvāt īsto mūziku laimīgajiem klausītājiem, saka ražošanas kontroles nodaļas vadītājs Toms Konrāds. «Apple nepelnītā priekšrocība ir tā, ka viņi iekļūst ekrāna starta logā. Es pieņemšu šo ciņu.»

Un cīņa patiešām notiek. Septembrī, kad Apple paziņoja, ka tikai piecās pirmajās die­nās iTunes Radio pievienojušies 11 miljoni lie­totāju, Pandora akcijas nokritās par desmit procentiem. Edijs Kjū, iTunes vadītājs, atklā­jis, ka vēlas nodrošināt iTunes Radio pieejamī­bu 100 valstīs. Pandora ārpus ASV dzirdama tikai Jaunzēlandē un Austrālijā – daļēji tāpēc, ka starpvalstu sarunās par autoratlīdzībām ir daudz pretrunu.

Tomēr Pandora ir «tirgus pozīcijas priekš­rocības», uzskata NDP Group izklaides indus­trijas analītiķis Rass Krupniks. Apple oktob­rī paziņoja, ka iTunes Radio klausījušies tikai 20 miljoni lietotāju. Pagaidām Pandora atska­ņo pareizās notis investoru ausīm. Tā ir akti­vizējusi mobilo un vietējo reklāmu pārdošanu un parakstījusi vienošanās ar radio reklāmu pircējiem. Izlaižot jaunas akcijas, Pandora septembrī piesaistīja 523 miljonus dolāru, lai finansētu citu uzņēmumu pārpirkšanu un jau­nus tehnoloģiskos projektus.

Turklāt oktobrī, par spīti sīvajai Apple konkurencei, tā palieli­nāja savu tirgus daļu. «Internetā tiek spēlēta mūzika, kas nekad iepriekš radio nav skanējusi. Tie ir mākslinie­ki, kuriem te ir atrasta izpausmes vieta un at­rasta nauda,» saka Vestergrens. «Risinājums mūziķiem – palielināt šo skaitli desmit reižu. Tas ir tas, uz ko māksliniekiem patiešām vajadzētu koncentrēt uzmanību.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *