Daudziem bieži vien rodas neizpratne par OCTA un KASKO apdrošināšanas polisēm, tomē ne mazāk jautājumu parasti rodas arī par Bonus Malus klasēm jeb apdrošināšanas risku vērtēšanas sistēma. Tomēr, kas tā tāda īsti ir un kādi ieguvumi no tādas, mēģināsim kopīgi izprast!
Pats galvenais, kas jāatceras – Bonus Malus klasē automātiski tiek iekļauti visi OCTA apdrošināšanas polises īpašnieki. Tā ir risku vērtēšanas sistēma pēc kuras vadās apdrošināšanas sabiedrības nosakot atlaides vai arī piemaksas OCTA polisei. Tas nozīmē – jo apzinīgāks ceļu satiksmes dalībnieks Tu esi, jo lielākas atlaides Tev pienāksies. Savukārt, ja esi agresīvs autovadītājs, tad nāksies veikt piemaksas OCTA polisei.
17 Bonus Malus klases
Pastāv 3 klases. Malus klasē esošajiem parasti ir dārgākas polises, savukārt tiem, kuri atrodas bonus klasē, bieži vien tiek piešķirtas dažādas atlaides.
1 – 15 – malus
Šī ir paaugstināta riska klase, kurā atrodas tie transportlīdzekļu vadītāji, kuri ir dažādu ceļu satiksmes negadīju izraisītāji
7 – 15 – bonus
Šī savukārt ir pazemināta riska klase, kurā ir iekļauti visi disciplinētie un apzinīgie autovadītāji, kuri nav izraisījuši negadījumus, kā arī laicīgi nokārto visas saistības, kas saistītas ar OCTA polisi.
6 – sākuma bonus malus klase
Šajā klasē automātiski tiek ieskaitīti visi tie autovadītāji, kuri pirmo reizi iegādājušies OCTA polisi. Attiecīgi pēc laika viņi pārkārtojas uz malus vai bonus klasi.
Ir divi galvenie kritēriji, pēc kuriem tiek noteikts pie kuras Bonus Malus klases tiks pieskaitīts transportlīdzekļa vadītājs. Pirmais kritērijs ir ceļu satiksmes negadījumu skaits pēdējo 11 gadu laikā. Savukārt otrais kritērijs – apdrošināšanas laiks 11 gadu laikā. Tajā skatās kopējo dienu skaitu pa kurām pirktas polises. Lai varētu aprēķināt bonus-malus klasi, Tavam transportlīdzeklim ir jābūt apdrošinātam vismaz 275 dienas gadā. Ja šis periods ir mazāks, tad Tavs transportlīdzeklis automātiski saglabājas 6. Jeb sākuma klasē. Bonus- malus klase tiek pārrēķināta reizi gadā, katru 15.septembri, šajā dienā tad arī noskaidrojas, kuri autovadītāji iekļūt malus klasē, kuri bonus klasē, un kuri paliek sākuma klasē.
Dažas svarīgas nianses
Ja Tev liekas, ka bonus-malus klases noteikšanai par iemeslu kalpo uzkrāto soda punktu skaits, Tu maldies, jo šo klasi ietekmē negadījumi, kuru rezultātā tika izmantota apdrošināšana. Citi negadījumi netiek izskatīti. Visiem tiem, kurim interesē paaugstināt klasi, jāatceras, ka ir jābūt atbildīgam un disciplinētam ceļu satiksmes dalībniekam, tad arī pastāv liela iespēja, ka pakāpsies uz bonu klasi. Savukārt, ja ceļu satiksmes negadījumu izraisa cilvēks, kurš nemaz nav šī spēkrata īpašnieks, atbildību tik un tā nāksies uzņemties transportlīdzekļa īpašniekam. Klase netiek mainīta arī tādā gadījumā, ja Tu izdomā iegādāties jaunu automašīnu. Klasi neitekmē mašīnas izlaiduma gads un marka.
Par katru ceļu satiksmes negadījumu pēc kura apdrošināšanas kompānija Tev izmaksā atlīdzību, Tavs transportlīdzeklis zaudē pirms tam aprēķinātos Bonus Malus klasi. Tas nozīmē, ka par vienu negadījum, gada laikā, klase samazinās par 30%, savukārt par diviem 50%, bet par trim jau būs 80%. Ja gada laikā transportlīdzeklis ir iesaistīts 4 un vairāk ceļu satiksmes negadījumos, tas automātiski nokļūst pirmajā klase, kas skaitās visaugstākā riska klase.
Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja sniegto informāciju, 2014. Gadā gandrīz par 10 tūkstošiem pieaudzis to transportlīdzekļu īpašnieks skaits, kas atrodas augstākajā (Bonus) klasē. Šogad tie ir 93318, savukārt pagājušajā gadā tādu bija tikai 83863. Salīdzinoši zems saglabājies arī zemākajām klasē ietilpstošo transportlīdzekļu īpašnieks skaits. Ja pērn šajā klasē atradās 162, tad šogad šajā klasē ir 163.