Ziepju burbuļi, dzirkstoši burbulīši šampanieša glāzē – ne par tiem šoreiz būs stāsts. Stāsts būs par to, kā izmantot ekonomikas burbulus savā labā, lai padarītu sevi slavenu.
Divdesmit astoņus gadus vecais laikraksta Morning Chronicle redaktora vietnieka palīgs Čārlzs Makejs ne reizi vien iedomājās par haltūru – kādas grāmatas uzrakstīšanu no darba brīvajā laikā, lai piepelnītos. Taču viņš nevarēja izdomāt tēmu. Makejs jau kopš jaunības sacerēja un publicēja dzejolīšus, taču ienākumus tie nedeva, bet necilais avīžnieks ilgojās gan pēc slavas, gan turības. Tad kādā lietainā Londonas vakarā viņam radās gaiša doma – pārlasot pavaldonības vēsturi, viņš pēkšņi saprata, ka labi zināmo sižetu par Lo sistēmu var pasniegt pavisam citā gaismā, nekā bija pieņemts līdz šim, pārceļot akcentu no ļaundara skota uz dumjo un lētticīgo pūli, kas viņam noticēja. Makejs jau gara acīm redzēja visus Eiropas pēdējo gadsimtu notikumus, kas parādīti kā masu neprāta vēsture, un grāmatas skaļais nosaukums radās pats no sevis – Visvairāk izplatītie pūļa maldi un neprāts. Tas bija lielisks reklāmas gājiens! Grāmata iznāca 1841. gadā un padarīja autoru slavenu, kaut gan ne uzreiz. Simts gadu pēc savas nāves ne visai veiksmīgaisžurnālists un maznozīmīgais dzejdaris, kas sarakstījis dažus retoriskus dzejolīšus, nostājās līdzās Ādamam Smitam, Tomasam Maltusam un Džonam Meinardam Keinsam un tika uzskatīts par veiksmīgu ekonomistu, bet viņa grāmata – par politekonomijas klasiku.
VISIEVĒROJAMĀKAIS SIŽETS, KURU Makejs cēla gaismā un izglāba no aizmirstības, iekļaujot to grāmatā, bija tulpju mānija Holandē 1636.-.1637. gadā. Viss sākās ar Ozjē Hislenu de Bisbeku, Svētās Romas imperatora sūtni Suleimana Lieliskā galmā Stambulā. Viņš bija kaislīgs retumu kolekcionārs un kopā ar citiem artefaktiem no Turcijas izveda tulpju sīpolus (šīs puķes tolaik Eiropā nebija pazīstamas), ko uzdāvināja savam draugam Karolam Klūzijam, imperatora dārzniekam Vīnē. Dārznieks vēlāk pārcēlās uz Holandes pilsētu Leideni, kur nodibināja botānisko dārzu un sāka audzēt tulpes. Tolaik, 17. gadsimta sākumā, pēc Holandes vēsturnieka Gērta Maka vārdiem, Nīderlande «strauji attīstījās, kļūstot par Eiropas balto vārnu». Britu pētnieks Dž. L. Praiss pat salīdzināja to ārzemnieku stāstīto, kas apmeklējuši šo jauno republiku, ar jauno eiropiešu iespaidiem, pirmoreiz ieraugot Ameriku. «Dažās lietās republika bija tradicionāla, bet ekonomisko un sociālo struktūru attīstībā Nīderlande pārspēja pārējo Eiropu. Tas bija mazs, savu laiku apsteidzis kapitālisma priekšpostenis Eiropā, kas lielākoties vēl kavējās viduslaikos. Visa Eiropa bija pārsteigta par to, kas tik īsā laikā bija noticis šajā nelielajā jaunajā valstī.»
No kompānijām, kas sūtīja kuģus uz Austrumindiju, 1601. gadā izveidojās Austrumindijas kompāniju apvienība (AKA) – «pasaulē pirmais daudznacionālais koncerns». 1621. gadā tika izveidota Rietumindijas kompānija (RIK). Ieņēmumi no viena brauciena sasniedza 400 procentu. Kā raksta Maks, «Nīderlandes tirdzniecības pilsētās tajā laikā viss griezās ap naudu, un, kā novēroja daudzie ārvalstu viesi, viss bija pakļauts tai, pat daži morāles jautājumi. Šeit valdīja avantūras gars, bet varbūt pat eiforija. [..] Faktiski visi Nīderlandes sabiedrības slāņi baudīja šo panākumu augļus un ar tiem saistīto labklājību. AKA un RIK akcionāru sarakstos bija tūkstbšiem vārdu: birģermeistari un tirgotāji, mācītāji, skolotāji un pat kalpi. Amsterdama kļuva par Eiropas finanšu centru ar tādiem jaunumiem kā avīzes, teicami izveidota tirdzniecības birža un pilsētas maiņas banka, pateicoties kurai starptautiskā naudas maiņa bija radikāli modernizēta – jebkuru valūtu šeit varēja apmainīt pret sertifikātiem ar fiksētu vērtību».
Nav nekāds brīnums, ka Nīderlandes vidusšķira, kas pirmo reizi cilvēces vēsturē salīdzinoši bija ļoti liela un ieņēma stabilas pozīcijas valstī, gana daudz līdzekļu investēja komfortā un aizrāvās ar prestižām lietām. Glezniecības uzplaukums Holandē 16. gs. beigās un 17. gs. sākumā ir tieši saistīts ar šo fenomenu. Gleznotāju turība skaidrojama ar daudzajiem pasūtītājiem, kuri par gleznām bija gatavi dāsni samaksāt – gan par pašu un tuvāko portretiem, gan arī par vairāk abstraktiem audekliem.
Jāatgādina, ka runa ir par 17. gadsimta sākumu – tiem laikiem, kad materiālā pasaule bija ļoti trūcīga un katra lieta tika augstu vērtēta. Jebkuru auduma gabaliņu izgatavoja ar rokām un tāpēc ilgi; pat pārtikas sāls līdz 19. gs. beigām skaitījās dārgs produkts, jo prasīja darbietilpīgas tehnoloģijas. Vēl augstāk tika vērtēta jebkura eksotika, un tulpes tajā laikā tādas bija. Bez tā, ka tās bija agrāk nezināmas spilgtas puķes, daudziem augiem bija arī neparasta krāsojuma ziedpumpuri – ar svītrām vai daudzkrāsainiem rakstiem. Šo augsti vērtēto eksemplāru īpatnības skaidrojamas ar bojājumiem, ko izraisīja specifisks vīruss, kas tālāk tika nodots tikai caur sīpoliem. Šāda sīpola izaudzēšanai vajadzēja septiņus un pat vairāk gadus.
Tulpes bija eksotika un novitāte, bet šīs īpašās šķirnes – sevišķi iekārojams retums. Tulpju sīpoli vienmēr bija deficīts – pieprasījums stabili pārsniedza piedāvājumu. Ātri vien tā laika Holandes sabiedrībā tulpes – precīzāk, to sīpoli – kļuva par dārgu un iekārojamu lietu, kuru ļaudis noteikti gribēja iegūt savā īpašumā. Apmēram 1634.-1635. gadā sākās tas, ko vēlāk nodēvēja par tulpju māniju. 1623. gadā retās šķirnes Semper Augustus sīpola cena bija tūkstoš florīnu, bet 1634.-1636. gadā tas jau maksāja līdz 4600 florīnu (tikpat, cik pieci hektāri zemes). Admiral de Maan sīpola cena no 15 florīniem divu gadu laikā pieauga līdz 175 florīniem, Centen – no 40 līdz 350, bet Admiral Lieftin šķirnes sīpola cena sasniedza 4400 florīnu.
Rekords bija 100 000 florīnu, kas tika samaksāti par 40 tulpju sīpoliem. Tolaik cūka maksāja 30, govs – 100 florīnu, amatnieka peļņa gadā bija vidēji 300 florīnu. Roterdamā, Leidenē un citās pilsētās krodziņos sanāca improvizētas tulpju biržas, ko nosauca par kolēģijām.
‘Šāds cenu pieaugums skaidrojama ar to, ka sāka darboties pasaulei agrāk nezināmi finanšu instrumenti. Tieši Nīderlandes biržās pašā tulpju mānijas kulminācijā radās un tika aprobēti fjūčersu līgumi un prakse pārdot bez seguma (short selling). Agrāk sīpolu tirdzniecība notika no maija, kad tos izraka, līdz oktobrim, kad tulpes stādīja. Tulpes uzziedēja nākamajā pa
vasarī, bet pieprasījums pēc tām bija visu gadu. Šī iemesla dēļ 1635. gada beigās par lielu daļu no 1636. gada ražas tika noslēgti fjūčersu līgumi. Notārs apstiprināja tulpju tirgotāja saistības nopirkt no fermera vai starpnieka noteiktu daudzumu sīpolu. Pēc tam sākās spekulēšana ar līgumiem, kas skaitījās līdzīgi vērtspapīriem. Vēsturnieks situāciju ir aprakstījis šādi: «Muižnieks nopērk tulpes no skursteņslauķa par 2000 florīnu un tūlīt pat tās pārdod zemniekam, turklāt ne muižniekam, ne skursteryslauķim, ne zemniekam nav tulpju sīpolu, kā arī viryi netaisās tos iegūt. Un tā tiek pirkts, pārdots un solīts vairāk tulpju, nekā tās Holandē vispār var izaudzēt.»
Taču lietas būtība ir tā, ka reālais sīpolu skaits nepalielinājās, kā arī nebija precīzi
zināms, kāda būs to raža nākamajā gadā, bet šie nosacītie tulpju sīpoli dažbrīd tika pirkti un pārdoti vismaz desmit reižu dienā, katru reizi arvien dārgāk. Tulpju biržās iesaistoties arvien lielākam skaitam spēlmaņu, sīpolu cenas svārstījās uz vienu un otru pusi ātrāk, nekā pazeminājās vai palielinājās reālais pieprasījums. 1636. gada beigās tulpju audzētāji un pilsētu maģistri beidzot aptvēra, ka tirdzniecība galvenokārt notiek ar tulpēm, kas pastāv tikai uz papīra. Viņi ieteica 1637. gadā samazināt pirkumus. 1637. gada 3. februārī tulpju mānija Holandē beidzās. Izsole tajā dienā sākās ar nedārgās šķirnes White Crown sīpolu pārdošanu par cenu 1250 guldeņu. Tā kā pircēju, kas vēlētos tos iegādāties, vispār nebija, tulpju biržas arī uzreiz beidza pastāvēt. Sīpolu cenas samazinājās apmēram simt reižu, un daudzi saplēsa līgumus par 1637. gada sezonas ziedu iegādi. Daži izplatītāji mēģināja glābt situāciju, noorganizējot publikai viltus izsoles, bet tās neko nemainīja. Tā laika Nīderlande bija vienīgā demokrātija Eiropā šā vārda mūslaiku nozīmē, un izeja no situācijas arī tika meklēta demokrātiski. Lielāko tulpju audzētāju un sīpolu tirgotāju pārstāvji 24. februārī sapulcējās Amsterdamā uz ārkārtas apspriedi. Savstarpējās diskusijās un pēc tam pārrunās ar valdību (tā principiāli centās turēties tālāk no šīs problēmas, neuzspiežot savu gribu) tika panākts konsenss. Visus noslēgtos fiūčersu līgumus par tulpēm varēja uzskatīt par izpildītiem, kad pircējs samaksās 10% no to vērtības. Līdz 1636. gada novembrim noslēgtie līgumi skaitījās spēkā esoši, bet tos darījumus, kas noslēgti vēlāk, pircējam bija tiesības vienpusēji anulēt, samaksājot 10% atkāpšanās naudu. Runājot mūsdienu valodā, varas iestādes tādējādi fiūčersus pārvērta opcijās. Neapmierinātie mēģināja tiesāties, bet tiesas pieņēma lēmumus, kuros tulpju līgumi tika atzīti tikai par dalības apliecinājumu azartspēlē, tāpēc nekādas pretenzijas netika apmierinātas.
No šīs it kā parastās vēstures Čārlzs Makejs radīja veselu teoriju, kam bija ilgstoši panākumi gandrīz divsimt nākamo gadu garumā; tā viņš paglāba savu vārdu no aizmirstības. Viņa spalva tulpju māniju attēloja kā spilgtu piemēru cilvēku alkatībai un masu psihozei. Viņš nežēloja krāsas, aprakstot šo neprātu, kas bija pārņēmis veselu valsti. Pēc Makeja teiktā, gandrīz visi Nīderlandes iedzīvotāji, pametot novārtā savu ierasto nodarbošanos, nodevās spekulācijām ar tulpēm. Viņi pārdeva mājas, zemes gabalus un kustamo īpašumu, lai tikai nopirktu vairāk tulpju līgumu, un pēc tam izputēja. Nīderlande nonāca dziļā ekonomiskā krīzē, pirmās vietas laurus tirdzniecības jomā atstājot angļiem. Desmitiem tūkstošu cilvēku dažās dienās kļuva nabagi, valsti pārņēma pašnāvību vilnis.
Savus moralizējošos vēstījumus Makejs atdzīvināja ar dažādiem anekdotiskiem gadījumiem. Piemēram, jūrnieks, ieejot veikalā, kur par kādu pakalpojumu uzcienāts ar siļķi, no plaukta atklāti paņēmis tulpju sīpolu, uzskatot to par parastu sīpolu, un apēdis kā uzkodu. Tirgotājs ilgi vicinājis dūres un lādējies: «Tavas pusdienas maksāja tik, cik kuģa apkalpes pārtika veselam gadam! Šis sīpols cenas ziņā ir līdzvērtīgs Orānas prinča un zemes pārvaldnieka dzīrēm, kopā ņemot!» Citā gadījumā ceļojošs anglis, apmeklējot siltumnīcu un veicot botāniskus pētījumus, pacēlis no zemes sīpolu un sagriezis daudzos gabahņos, lai izpētu tā struktūru. Kāds viņam bija pārsteigums, kad viņu noķēra un ieslodzīja cietumā par sveša īpašuma bojāšanu; sīpola cena bija 4000 florīnu!
Makejs nosodīja arī vienkāršo ļaužu iesaistīšanos šajās spekulācijās – kalpones, sulaiņi, skursteņslauķi aizrāvās ar komerciju līdz ar ievērojamiem pilsētniekiem un tirgotājiem. Viņš ar puritāniskām šausmām kā nepieļaujamu izšķērdību aprakstīja arī iedzeršanu krodziņos pēc veiksmīgi noslēgtiem darījumiem.
Līdzīgā garā Čārlzs Makejs iepazīstināja ar diviem vēsturiski klasiskiem ekonomikas burbuļiem – Džona Lo sistēmu Francijā un Dienvidjūru kompāniju Lielbritānijā. Pēc Luija XIV nāves karaliste bija nonākusi izmisumā. Bezgalīgie kari, kuros bija iesaistījies monarhs, bija atstājuši divus miljardus livru lielu valsts parādu – valsts desmit gadu ienākumus. Valsts kase bija tukša. Reģents Orleānas Filips izšķīrās par galējiem līdzekļiem, satuvinoties ar skotu Džonu Lo, kāršu spēlmani un duelantu, taču arī drosmīgu ekonomisku ideju autoru, ko viņš bija izklāstījis grāmatās un visas pasaules varenajiem iesniegtās petīcijās. Ap 1715. gadu viņš jau desmit gadus bija sludinājis, ka ir nepieciešams lēts un pieejams kredīts, papīra nauda (metāla monētas Lo uzskatīja par ļaunumu), kā arī jānodibina valsts banka, kas nodrošinātu šādu politiku. Ar tādiem pasākumiem Lo cerēja atdzīvināt ekonomiku, pirmām kārtām jau tirdzniecību. Viņš apgalvoja, ka ekonomiskā uzplaukuma atslēga ir naudas pārpilnība valstī. Kaut kādā mērā Lo var uzskatīt par Dž. M. Keinsa priekšteci. Tiek uzskatīts, ka viņš pirmais noformulēja tādus jēdzienus kā īstas naudas doktrīna (real bills doctrine) un cenu teorija uz nepietiekamības pamata (scarity theory ofvalue).
Lo kļuva par reģenta pilnvaroto padomnieku un viņa pilnvarnieku finanšu krīzes atrisināšanā. Pirmo reizi pasaules vēsturē visa vara pilnībā bija nodota ekonomistam-teorētiķim, kurš aizrāvās ar neortodoksālām idejām. Iegūstot carte blanche, Lo sajūsmā iekliedzās, salīdzinot absolūtisma Franciju ar savu dzimteni: «Tā ir laimīga zeme, kur kādu pasākumu var apspriest, atrisināt un izpildīt 24 stundās, nevis 24 gados kā Anglijā.» 1716. gadā Parīzē tika nodibināta Vispārējā banka ar Dž. Lo vadībā. Tā sāka izlaist banknotes, ko varēja brīvi apmainīt pret metāla naudu. Tām bija lieli panākumi – banknotes pat tika mainītas pret zeltu. Trīs ceturtdaļas bankas kapitāla bija valsts saistības, un tā pildīja centrālās bankas funkcijas. Nākamajā gadā Lo izveidoja akcionāru kompāniju, zināmū kā Misisipi. Tās mērķis bija Luiziānas bagātību ekspluatācija. Statūtkapitāls bija noteikts 100 miljonu apmērā – 200 000 akciju pa 500 livru katra. Akcijas izplatīt palīdzēja skaļa reklāma, zemes ap Jaunorleānu attēlojot kā Eldorado. Papildus kompānija ieguva monopolu uz tabaku, nodokļu atpirkumu iekasēšanu un monētu kalšanu. Pēc tam tā tika apvienota ar Vispārējo banku, kļūstot par Karalisko banku, bet Džonu Lo vēl iecēla par karalistes galveno kontrolieri (finanšu ministru).
Akciju izlaišana izraisīja grandiozu ažiotāžu, cena par akciju no 500 pieauga līdz 10 000, bet vēlāk līdz 20 000 livru. Spekulanti no visas Eiropas aumaļām plūda uz Parīzi. Lai nodrošinātu naudu akciju pirkšanai, Lo sāka nekontrolējamu emisiju, drukājot banknotes bez monētu seguma un pat nenodrošinot ar kompānijas varbūtējo peļņu. Tirgus spēlmaņi kļuva nemierīgi un sāka izmantot papīra naudu dārgmetālu iegādei. Banka savas saistības nevarēja izpildīt, un burbulis pārsprāga. Sākumā papīra nauda kļuva četras reizes lētāka, bet 1720. gada novembrī vispār tika izņemta no apgrozības. Lo māju ielenca izputinātie akcionāri, bet viņš pats, ģērbies sieviešu drēbēs, aizbēga uz ārzemēm, būdams pavisam nabags. Francijā palika izputinātie spekulanti un vienkāršie cilvēki, kas bija nolēmuši ieguldīt kompānijas vērtspapīros, krasi samazinājās valsts parāds (valdības parādsaistības sadega kopā ar banknotēm), palielinājās bagātību mobilitāte, ātri pārejot no rokas rokā, parādījās jauna uzņēmēju šķira, atdzīvojās tirdzniecība. Vienlaikus francūžiem uz ilgu laiku nostiprinājās neuzticība papīra naudai.
Bet Makejs attēloja Dž. Lo, «blēža un pravieša krustojumu», kā par viņu izteicās Kārlis Markss, kā divreiz lielāku krāpnieku, sarežģīto politekonomisko kolīziju, kas zināma kā Lo sistēma, atainojot amizantu un morāli pamācošu anekdošu krājumā, kurām jāuzsver pūļa muļķība satraucošas varbūtības dēļ gūt ātru peļņu. Viņš padarīja nemirstīgu kādu kuprīti, kurš it kā kļuvis bagāts, jo tirgus laukumā piedāvājis spekulantiem savu kupri rakstāmgalda vietā. Cita anekdote, kas arī kļuvusi par klasiku, vēsta par kādu dāmu, kura veltīgi centusies izlauzties pie Lo un, lai pievērstu sev uzmanību, likusi kučierim apgāzt karieti, kad netālu parādījās viltīgais skots. Viņš, būdams īsts džentlmenis, steidzies dāmai palīgā. Turklāt Makejs ar mierīgu sirdi mainīja faktus un vārdus: viņš sodīja ar nāvi Lo pretinieku baņķieri Samuelu Bernāru, kurš patiesībā mierīgi nomira 88 gadu vecumā, bet Grigorijam Potjomkinam piedēvēja ledus mājas uzcelšanu Pēterburgā, sajaucot to ar Potjomkina sādžām. Par neprāta un tikumu zaudēšanas simbolu Makejam kļuva atgadījums ar jauno grāfu de Ornu, kas esot nogalinājis brokeri Misisipi akciju dēļ, tā sakot, dižciltīgais aristokrāts krita tik zemu, ļaujoties apkaunojošai tieksmei gūt vieglu peļņu.
Tajā pašā 1720. gadā (līdzīga sakritība vedina uz pārdomām par burbuļu nosacītību) Anglijā izputēja Dienvidjūru kompānija, izraisot apmēram ar tādu pašu efektu – politisku un ekonomisku. Galvenā atšķirība bija tā, ka Londonas stāstā kompānija tika dibināta kā jau esošās Anglijas Bankas pretsvars, bet visā pārējā šie burbuļi bija līdzīgi.
Makeja grāmata varbūt tiktu aizmirsta, ja vien nepienāktu 20. gadsimts ar savām ne tikai politiskajām, bet arī finansiālajām problēmām. Pirmā bija Lielā depresija. Pasaulē pēc klasiskās 19. gadsimta neierobežotās brīvības (laissez-faire) uzvaru guva citas tendences – no boļševisma līdz keinsismam. Tirgus spēku brīvā spēle kļuva aizdomīga. Britu vēsturnieks Pols Džonsons rakstīja: «Biržu lielās krīzes ar to krāšņajām izrādēm līdzīgiem veiksmes pavērsieniem un cilvēku drāmām atdzīvina ekonomikas vēstures sauso matēriju. Taču tās neatklāj līdzīgu notikumu cēloņus un sekas; tieši otrādi – tās tikai vēl vairāk pārspīlē mītus, kas ir spēcīgi elementi ekonomiskas interpretācijā. [..] Tradicionālie skaidrojumi zināmā mērā ir moralizējoši: aplama alkatība – pelnīta atmaksa. Viņa interpretējums var būt kā jauka pasaka, bet neizskaidro, kas notiek patiesībā, nerunājot nemaz par to, kāpēc tā notiek.»
Tāpat kā Kārlis Markss, arī Čārlzs Makejs uzminēja, kas būs pieprasīts nākamajā gadsimtā, proti, moralizēšana, sevišķi ekonomisku parādību aprakstīšanā. Lai cik dīvaini tas būtu, pat daudziem biznesa smagsvariem, aizejot pelnītā atpūtā, patika pamācīt jaunos biznesmeņus, atsaucoties uz Makeja grāmatu. Piemēram, biržas spekulants miljonārs Bernards Baruhs, slavenā Baruha plāna autors, uzrakstīja tai ievadvārdus. Arī Amerikā populārajam ekonomistam un sociologam Torsteinam Veblenam, kurš izvirzīja bezdarbīgās šķiras teoriju un uzskatīja, ka tirgus apstākļos patērētāji tiek pakļauti sabiedriskajam un psiholoģiskajam spiedienam, kas piespiež viņus pieņemt nepārdomātus lēmumus, par daudz ko jāpateicas Makejam. Džons Kenets Gelbreits, kurš neticēja brīvai konkurencei, piesauca Makeju pēc ikkatras biržas krīzes, kuru viņa 98 gadu ilgajā mūžā nebija maz. Daži mūsdiēnu žurnālisti, kas raksta par ekonomiku, piemēram, amerikāņi Endrū Tobiass un Maikls Lūiss, arī uzskata Makeju par autoritāti. Viņa domas 150 gadu garumā visumā tika pieņemtas bez iebildumiem, kā neapstrīdama patiesība, un tā pati tulpju mānija kļuva par piemēru masu ārprātam, kas spēj izputnāt veselu valsti.
Taču pēdējos gados, izpētot arhīvu dokumentus, tulpju mānijas fenomens ir kļuvis par vēsturnieku-ekonomistu pastiprinātas intereses objektu. Izrādījās, ka pēdējos 200 gados īstais neprāts ir bijis pieņemt Makeja apgalvojumus kā patiesību un noticēt tiem. Enns Koldgārs un Peters Garbers savās grāmatās pierādīja, ka spekulācijās ar tulpju sīpoliem iesaistījās tikai neliela daļa iedzīvotāju un ka Makeja stāstu pamatā ir vien pāris atmaskojošu pamfletu, ko uzrakstījuši sludinātāji. Skarbajiem kalvinistiem nebija pa prātam cilvēku nodošanās izšķērdībai un greznībai, tāpēc viņi atmaskoja samaitātos tikumus. Makejs izmantoja arī atklātu plaģiātu, vārdu pa vārdam no vecām grāmatām pārrakstot pasakas, kas lielākoties bija klaji izdomājumi vai nepārbaudītas tenkas, turklāt pierakstītas daudzus gadus pēc notikumiem. Piemēram, stāsts par jūrnieku, kas apēda tulpes sīpolu, a priori nebija iespējams, ņemot vērā, ka to vienkārši nevar sajaukt ar parastu sīpolu sīvuma un krasi atšķirīgās garšas dēļ.
Spriežot pēc dokumentiem, spekulatīvajā spēlē ap tulpēm bija iesaistīti gandrīz tikai profesionāli tirgotāji un amatnieki ar augstiem ienākumiem. Neizdevās arī atrast nevienu turīgu ģimeni, kas 1637. gadā būtu izputējusi tieši tāpēc, ka iesaistījusies trakajā skrējienā pēc tulpju sīpoliem. Garbers tulpju māniju pat nosauca par «bezmērķīgu ziemas spēli, ar kuru salonos aizrāvās mēra pārbiedētie cilvēki (Nīderlandē 1634. un 1635. gadā plosījās mēra epidēmija), mēģinot iedzīvoties uz ātri mainīgā tulpju tirgus rēķina».
Turklāt šī aizraušanās sakrita ar karadarbības apturēšanu Trīsdesmitgadu kara laikā, kad iedzīvotājiem paplašinājās iespējas pērc un pārdod jomā. Pēc mēra samazinājās darbaroku skaits un vienlaikus manāmi palielinjās algas. Vēsturiski salīdzināmā analīze parādīja, ka tulpju sīpolu augstā cena nav nekas neparasts. Tāda pati situācija bija 19. gs sākumā ar hiacintēm, kas bija tikko nākušas modē. Pat 20. gadsimta beigās dažu retu šķirņu sīpoli tika pārdoti izsolēs par desmitiem tūkstošu dolāru. Jāatceras, ka 1636. un 1637. gadā runa bija tieši par unikālām šķirnēm, līdz ar to nebija burbuļa pirmās pazīmes – sevišķi augsta cena ikdienas precei.
Tulpju mānijas patiesā vēsture, tāpat kā jebkura burbuļa (kaut gan Koldgars un Garbers noliedz iespēju tai piemērot šādu apzīmējumu), bija daudz garlaicīgāka, nekā to aprakstīja Makejs, bet vienlaikus arī daudz racionālāka. Ekonomisti, tā sauktā efektīvā tirgus piekritēji, pierādīja, ka šīs spēles dalībnieku darbības bija augstākā mērā saprātīgas, jo viņi reaģēja uz vismazākajām izmaiņām konjunktūrā – gan politiskajā, gan finanšu un sociokultūras. Tas arī izskaidro cenu straujo kāpumu un kritumu. Tikko valdība ieviesa piespiedu opcijas, tulpju cena krasi mainījās. īsāk sakot, Nīderlandē noteikta slāņa cilvēkiem radās lieka nauda, un viņi nolēmu daļu investēt jaunmodīgā un ļoti riskantā (tāds ir katrs jaunums) hobijā – tulpēs, kuras pēc šā buma nekur neizgaisa un joprojām ir viens no valsts simboliem.
Runājot par Lo sistēmu un Dienvidjūru kompāniju – tie patiešām izrādījās burbuļi, bet mūsdienu ekonomikas zinātne attiecībā uz tiem vairs neaizraujas ar moralizēšanu. Ir ļoti daudz izskaidrojumu, kāpēc tie radās, sākot jau ar lielā muļķa teoriju, bet, kā teica Gelbreits: «Labums no depresijas ir tāds, ka tā izgaismo lietas, ko finanšu revidenti nevar atklāt.» Šādi burbuļi atklāj vājās vietas nacionālajā ekonomikā, tādā veidā to atveseļojot. Vairākums ekonomistu uzskata, ka no tiem izsargāties nevar. Ja kāds burbulis sākas, nav jākrīt panikā, jo jebkuri ārkārtēji pasākumi var izraisīt finanšu krīzi. Ir jāļauj tiem mierīgi pārplīst un turpmāk situācija jāregulē ar monetāriem un fiskāliem pasākumiem. Turklāt tie motivē veikt labojumus likumdošanā, piespiežot deputātus operatīvi reaģēt uz izmaiņām saimnieciskajā dzīvē. Tieši tādā veidā varējām tikt galā ar interneta un nekustamā īpašuma burbuļiem. Protams, ir jāspēj atšķirt piramīdas un citas MMM līdzīgās afēras no īstiem ekonomikas burbuļiem.
Taču Makeja grāmata parādīja ko citu – mīta spēku mūsdienu sabiedrībā un tā izmantošanas potenciālu. Viņa radītajai leģendai bija ilgs mūžs un ļoti daudz atbalsu. Aleksandrs Dimā tēvs uzrakstīja romānu Melnā tulpe, bet viņa laikā populārais gleznotājs Ž. L. Žeroms radīja gleznu Tulpju neprāts. 17. gadsimta Holandes mākslinieki – tulpju mānijas laikabiedri (ieskaitot Brēgelu Jaunāko un H. G. Potu) savos audeklos šaustīja grēcīgu iedzīvošanās kāri un morāles pagrimumu, kas, pēc viņu domām, bija saistīts ar nekam nederīgiem sīpoliem, bet pēc Makeja pirmajā plānā izvirzījās tieši neprātīga uzvedība. Pat 2010. gadā antikapitālistiskais režisors Olivers Stouns savā filmā par Volstrītas neprātu atcerējās par tulpju māniju. Bez atsaucēm par to neiztiek gandrīz nevienā rakstā, kas veltīts tulpēm.
Patiesais neprāts beidzās ar diža ekonomista statusa pierakstīšanu otršķirīgam dzejniekam un neievērojamam žurnālistamkompilatoram, bet viņa grāmatai tika piedēvēts neesošs dziļums. Dažādu spekulāciju atmaskotājs Makejs parādīja sevi kā lielu meistaru lētas preces pārdošanā par trīsreiz lielāku cenu. Dzīve ne reizi vien ir pasmējusies par viņa sludināto patiesību neatbilstību īstenībai. Atmaskojot dažādas aizraušanās, viņš pats, būdams precēts vīrs, aizrāvās ar savu kalponi, kas dzemdēja viņam meitu. Sapņojot par slavu literatūrā, viņš kļuva par liecinieku tam, ka popularitāti šajā jomā ieguva nevis viņš, bet gan paša ārlaulības meita. Viņa kļuva par populāru romānu rakstnieci un, gluži kā par spīti tēvam, savos darbos pievērsās mistiskām, noslēpumainām un netveramām parādībām. Šodien par Makeju un viņa grāmatu atceras tikai FOREX tirgū, kas nodarbojas ar valūtas spekulācijām un neatlaidīgi ar uzmācīgām reklāmām aicina iesaistīties jaunus spēlmaņus, apsolot viņiem drīzu iedzīvošanos bagātībā. Norāde uz grāmatu Visvairāk izplatītie pūla maldi un neprāts ir katrā FOREX vietnē. Šis fenomens vēl būs jāizskaidro psihologiem.
