Brics Banka spēs konkurēt ar SVF?

Vai Brics Banka Varēs konkurēt ar SVFBrics Banka cenšas labot aizvien pieaugošo neatbilstību starp attīstības pasaules ekonomisko varenī­bu un tās ietekmi tādās starptautiskās finanšu institūcijās kā Pasaules Banka un Starptautiskais Valūtas fonds (SVF). 2013. gadā pirmo reizi kopš industri­ālās revolūcijas sākuma attīstības tirgi veidoja vairāk nekā pusi no pasaules kopējā IKP. Tas iezīmē pārsteidzošu atšķirību no vēl tik nesenās pagātnes, kad attīstītā pasaule bija ievērojami bagātāka nekā attīstības pasaule un arī tās izaugsme bija daudz straujāka. Tagad vairs nav kāda viena centra, kas eksportē saražotās preces, un perifē­rijas, kas šim centram sūta izejvielas, bet gan daudz komplicētāka multipolāra sistēma, kurā dažādas pasaules valstis veido pašas savus centrus un perifērijas.

Institucionālā līmenī šīs straujās ekonomiskās un sociālās pārmaiņas vēl neparādās. Pasaules Banka un SVF ar dažām nelielām niansēm būtībā ir tieši tādas pašas organizācijas, kādas bijāto izveides laikā pēc Otrā pasaules kara. Jā, tas šķiet mazliet dīvaini, bet pamata organizācija, kas pašlaik ir SVF, tika iz­veidota, kad PSRS vēl valdīja Staļins un liela daļa cilvēces dzīvoja komunismā. Vēlēšanu tiesības šajās abās institūci­jās aizvien lielā mērā pieder ASV un tās Rietumu sabiedrotajām. Laikraksts The Washington Post nesen rakstīja: «Lai gan BRICS veido vairāk nekā piektdaļu no pasaules ekonomikas, SVF šīm val­stīm kopā ir tikai 11% balsu.»

Attīstības pasaules aizvien skaļā­kās sūdzības par nepieciešamību mai­nīties Rietumos nav radušas dzirdīgas ausis. Skaidrojot šo faktu, Wall Stre­et Journal norāda, ka līdz šim vēl ne­viena no attīstības valstīm nav vadījusi kādu no lielajām finanšu institūcijām. «Pasaules Bankas vadība tradicionā­li tiek rezervēta amerikāņiem, SVF vadība – eiropiešiem.» Acīmredza­mu iemeslu dēļ attīstības valstis neap­mierina šis status quo, kas sistemātis­ki atņem tām tiesības. Tās (pamatoti!) uzskata, ka to kopējais ekonomiskais un demogrāfiskais ieguldījums dod tie­sības uz daudz lielāku lomu lēmumu pieņemšanā.

Tehniski jaunās bankas pareizais nosaukums ir Jaunā attīstības banka (JAB), bet plašākā sabiedrībā to pa­zīst kā BRICS banku – jaunu organizā­ciju, kas radīta, lai piešķirtu katrai no piecām dibinātājām būtisku teikšanu lēmumu pieņemšanā. BRICS bankas prezidents ir indietis, valdes priekš­sēdētājs – krievs, direktoru padomes priekšsēdētāja – brazīliete, bet bankas galvenā mītne atradīsies Sanhajā. Ban­kai ir 50 miljardu dolāru kapitāls; katra no dibinātājām iegulda desmit miljar­dus. Sākotnēji bija iecerēts, ka banka finansēs tikai tās dibinātājvalstu pro­jektus, tomēr tās veidotāji skaļi paudu­ši apņemšanos nodrošināt aizdevumus arī citām attīstības valstīm ar daudz iz­devīgākiem noteikumiem, nekā to pie­dāvā SVF vai Pasaules Banka. Vai JAB izdosies sasniegt ambiciozos mērķus, ko izvirzījuši tās dibinātā­ji? Protams, šādu iespēju izslēgt ne­vajadzētu, tomēr esmu ļoti skeptisks.

Kāpēc? Lai gan BRICS kā attīstības val­stīm ir diezgan daudz vienojošā ekono­miskā ziņā, to politiskās sistēmas bū­tiski atšķiras. Ķīnā ir vienas partijas diktatūra, kam tomēr kaut kādā veidā izdevies ieviest ko tādu, kas autoritā­rām sistēmām parasti neizdodas, – va­doņu regulāru rotāciju. Krievijas sistē­ma ir mazāk demokrātiska, bet daudz personalizētāka nekā Ķīnai. Savukārt Brazīlija, Indija un Dienvidāfrika ir haotiskas, korumpē­tas, vēlētas demokrātijas, kur dažas no ietekmīgākajām politiskajām partijām ir balstītas uz šķiru, etnisko vai reliģisko šķelšanos. Pretēji valstīm, kuras dibinā­ja Bretonvudas institūcijas un kas visas bija industriālās demokrātijas, BRICS raksturo ļoti atšķirīgi lēmumu pieņem­šanas mehānismi, intereses, īstermiņa un ilgtermiņa mērķi.

Tomēr, lai gan BRICS bankas īster­miņa ietekme būs pieticīga, jo to ievē­rojami ierobežos tās dalībvalstu visai ievērojamās politiskās atšķirības, ilg­termiņa tas ir piemērs neizbēgamai ekonomiskās un politiskās varas pār­bīdei no attīstītās uz attīstības pasau­li. Vai nu SVF pakāpeniski pārkārto­sies, lai nodrošinātu taisnīgu lēmumu pieņemšanu, vai arī to pārspēs citas or­ganizācijas, kuru mērķis ir veidot kon­kurenci šai institūcijai. Pat ja BRICS banka cietīs neveiksmi, tas nebūt nebūs pēdējais mēģinājums apiet vecās un aizvien netaisnīgākās finanšu institūcijas. SVF sastopas ar tādu pašu izvēli, ar kādu afrikandu valdība saskā­rās astoņdesmito gadu beigās, proti – mainies vai mirsti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *