Amazon vairumtirdzniecības slaktiņš

Amazon vairumtirdzniecības slaktiņš

Pēdējo mē­nešu laikā globālais interneta mazum-tirdzniecības gigants Amazon.com ir devis zalo gaismu sešiem jauniem, oriģināliem TV šoviem, paziņojis par tiešsaistes straumēšanas darījumu ar TV kanālu HBO, kā arī tes­tējis tajā pašā dienā iespē­jamu pārtikas preču piegādi Rietumkrastā. Kas tālāk? Varbūt viedtālrunis. Ja uz­ņēmuma vadītājs miljardieris Džefs Bezoss panāks savu, paciņas piegādās bez­apkalpes lidmašīnas.

Taču ir viena lieta, ko Bezoss nepiemin: e-komercijas vietni Ama­zonSupply, kas mērķē uz nepievilcīgo, bet ārkārtī­gi ienesīgo vairumtirdznie­cības un izplatīšanas tirgu. Viņa klusēšana pārsteidz, jo vietnei ir potenciāls kļūt par nozīmīgāko attīstības pīlāru uzņēmuma vēsturē kopš tā laika, kad tas sāka pārdot grāmatas. Tomēr Bezoss pa visu šo laiku par AmazonSupply publis­ki ir izteicis tikai 28 vārdus, 2012. gada sapulces laikā veltot šai vietnei teicienu «iespaidīga kategorija».

«Šeit var nopirkt industriālos dzinējus, uzmavas, vārstus, stiprinātājus, materiālus, telpu uzkopšanas un tīrīšanas piederumus,» viņš teica. Tik vien, un tad uzņēmējs mainīja tematu, lepni stāstot akcionāriem, ka Amazon.com pārdots pasaulē lielākais želejkonfekšu lācītis – divus kilo­gramus smags cukurots nezvērs. Iespējams, klusē­šanas politika ir apzināta slepenā pasākuma sastāv­daļa vai arī Bezoss vien­kārši uzskata, ka gumijas cimdu pārdošanai zobārstiem pietrūkst PR vērtī­bas.

Tomēr vairumtirgotāji uztver šo draudu nopiet­ni, un to var saprast. Jaunā­kie U.S. Census dati liecina: kamēr ASV mazumtirgo­tāju ieņēmumi bija vai­rāk nekā četri triljoni dolā­ru, tikmēr vairumtirgotāji iekasēja 7,2 triljonus, pār­dodot visu iespējamo – no Bansena degļiem līdz to­neru kārtridžiem. Jo labāk Amazon: no Amerikas 35 000 izplatītāju gandrīz visi ir reģionāli, ģimenei piederoši uzņēmumi, kuru gada ieņēmumi ir 50 mil­joni dolāru vai mazāk, un tikai 160 izplatītājiem ap­grozījums gadā pārsniedz miljardu. «Industrija tiek lielā mērā ignorēta,» atzīst Nacionālās vairumtirdzniecības izplatītāju aso­ciācijas prezidents Dirks van Dongens. «Var nodzī­vot visu dzīvi, par to pat neaizdomājoties.»

Pa to laiku Amazon ie­ņēmumi pagājušajā gadā sasniedza vairāk nekā 74 miljardus dolāru, un pār­dots tika viss – no gultām līdz laika serveriem – ar vīrusam līdzīgu stratēģiju, kas iespēju un izvirzīšanos vērtē augstāk par īstermiņa rentabilitāti. Gandrīz iden­tiska uzņēmuma centrālajai tīmekļa vietnei, lai gan bez reklāmām visuresošajiem Kindle e-lasītājiem, Ama­zonSupply.com klusi sāka darboties 2012. gada ap­rīlī, sākotnēji tirdzniecībā piedāvājot 500 000 preču vienību.

Divus gadus vēlāk, kad vietne vēl aizvien ofi­ciāli ir beta versijā, pro­duktu saraksts ir pieaudzis līdz vairāk nekā 2,2 miljo­niem, pārklājot 17 kategoriju: no darbarīkiem līdz pre­cēm mājas labiekārtošanai, telpu uzkopšanai un tīrīša­nai, un piegādāts tiek viss: no Hawaian Punch augļu dzērieniem 12 paku iepa­kojumā līdz 40 nerūsējo­šā tērauda caurulēm. Ja 2,2 miljoni produktu nešķiet pārlieku satriecošs skaits, ņemiet vērā, ka vairumtir­gotājs tiešsaistē pārdod vi­dēji ap 50 000 produktu.

«Jautājums pat nav par to, vai Amazon būs drauds,» savā viedoklī dalās Ričards Balabans, kurš izpētījis vietni menedžmenta kon­sultāciju uzņēmuma Oliver Wyman uzdevumā. «Drīzāk gan par to, kuri klienti, pir­kuma veidi un kategorijas cietīs pirmie.» AMAZONSUPPLY PIRM­SĀKUMI meklējami 2005. gadā, kad Amazon iegā­dājās SmallParts.comtiešsaistes lielveikalu, kas sevi pozicionēja kā «iekārtu un detaļu veikalu pētniecībai un attīstībai». Pirkuma summa netika atklāta. «Tā bija iespēja uzzināt vairāk par mūsu biznesa klien­tiem,» saka B2B un AmazonSupply viceprezidents Prentiss Vilsons. «Paplašinājām sortimentu un palaidām AmazonSupply».

Viņš nestāsta, cik Ama­zon tērē – un, visticamāk, zaudē – šajā pasākumā, bet kopumā, par spīti miljardos mērāmiem ieņēmumiem, uzņēmuma darbības ap­lēstie zaudējumi nākamajā ceturksnī veido līdz pat 455 miljoniem dolāru. Šī peļņas nobīde var atbaidīt investorus (kopš aprīlī izteiktā paziņojuma akciju cena kritusies par 9%, lai gan tirgus kapitalizācija saglabājas pārsteidzošo 142 miljardu dolāru apmērā), bet tā palīdzējusi izveidot 125 000 darbinieku loģisti­ku un datu spēkstaciju, kas spēj apstrādāt pasūtījumus par 36,8 miljoniem vienī­bu kulminācijas periodos, piemēram, kiberpirmdienā (pirmdiena pēc Pateicības dienas) un Ziemassvētku sezonas laikā – 426 atsevišķas vienības sekundē uz 185 valstīm. Tikpat iespai­dīgi: uzņēmums ieguva lielāko punktu skaitu 230 – Amerikas lielāko kompāniju vidū Mičiganas universitātes veiktā ikga­dējā klientu apmierinātības aptaujā, turklāt jau gadiem ilgi tas stabili turas šīs aptaujas TOP 10. «Mums patīk iedēstīt sēklas un pēc tam gaidīt, kamēr no tām izaug koki,» Bezoss 2012. gadā stāstīja Forbes «Mēs nekoncentrējamies uz nākamā ceturkšņa datiem, mēs koncentrējamies uz to, kas nāks par labu pircējiem.»

Amazon tīmekļa pakal­pojumu attīstība – joma, kurā Bezoss sāka darboties 2006. gadā, – daudz pavēs­ta par kompānijas ambīci­jām attiecībā uz Amazon­Supply. Pēc Amazon.com darbībai nepieciešamās da­toru infrastruktūras izstrā­des Bezoss izveidoja B2B nodaļu, kas ļāva citiem uz­ņēmumiem lietot Amazon milzīgi lielo skaitļošanas un datu apstrādes jaudu. Web Services tagad domi­nē mākoņskaitļošanas no­zarē, apkalpojot klientus, sākot no NASA līdz Pfizer, un pagājušajā gadā gūstot 3,2 miljardu dolāru ieņē­mumus, ko nodrošina vēl straujāki izaugsmes rādītā­ji nekā Amazon galvenajam veikalam.

«Ja prātojam, ar ko viņi šobrīd pelna visvairāk naudas, tad ne jau ar to, ka piegādā tev un man Crest zobupastu,» atzīst biznesa konsultāciju uzņēmuma Kurt Salmon vecākais part­neris Brūss Koens. «Ar mā­koryskaitļošanu. Ar bezgalī­gi lielajiem serveriem.»

Prentins Vilsons ir Bezosa vairumtirdzniecības karalis. Četrdesmit trīs gadus vecais vīrietis ar iz­teiksmīgiem sejas vaib­stiem un tumšiem matiem Amazon pievienojās 2011. gadā, pārnākot no Cisco Systems, kur bija atbil­dīgs par materiālo apgādi un piegādātājiem tīklošanas un datu centrā. Vilsons tagad dzīvo Sietlā un pār­rauga industriālās un zināt­niskās piegādes visā Ama­zon un šajā jaunajā biznesā. Viņš neatklāj, cik Amazon darbinieku pašlaik patie­sībā strādā tikai pie Ama­zonSupply, bet pārskatiet nodaļas personāla atlases tīmekļa vietni, tad redzē­siet, cik augstprātīgas ir e­tirgotāja ambīcijas vairumtirdzniecības biznesā.

Zem virsraksta «Mūsu mēķis ir piegādāt visu, nepiecieša­mo, lai civilizāciju uzceltu no jauna» var lasīt aptuveni 40 darba sludinājumu, to­starp darbs tiek piedāvāts arī programmatūras izstrā­des inženieriem un zīmo­la spe,ciālistiem, no kuriem tiek gaidīts, ka viņi kļūs par kāda noteikta ražotāja – vai tie būtu santehnikas pie­derumi vai biroja preces – piedāvātās produkcijas ekspertiem.

Viss virzās uz priekšu. Lielākā daļa zinātnisko un industriālo iekārtu, ko var iegādāties AmazonSup­ply, piemēram, centrifūgas, mikrometri un gaisa cilin­dri, citādi būtu pieejamas vienīgi pie specializētajiem izplatītājiem. Bet tikai re­tais spēs konkurēt ar piašo sortimentu, nemaz neru­nājot par lietotājam drau­dzīgo tīmekļa vietni un 24 stundu piegādi – faktoriem, kas jau sen raksturo Ama­zon un vairo tā pievilcību. «Ja laboratorijā, kuras uz­turēšanai nepieciešami lieli finanšu līdzekļi, strādā zi­nātnieki ar doktora grādu, cenšoties atrast nākamās pretvēža zāles, tad jebkurš brīdis, ko viņi pavada, mek­lējot jaunu produktu, jums maksā dārgi,» saka Vilsons.

Nelielie uzņēmumi ne­spēj sacensties arAma­zonSupply infrastruktū­ru un milzīgo klientu datu krātuvi. Uzņēmums neat­klāj visus sīkumus, vienī­gi norāda, ka AmazonSupply «izmanto visas Amazon pasūtījumu izpildes un lo­ģistikas iespējas». ASV to veido 40 pasūtījumu izpil­des centru tīkls, turklāt tas palielinās. Kamēr mazum­tirgotāji, piemēram, Home Depot un Lowes (kā arī Amazon sākotnējā posmā), negribīgi tur krājumos pro­duktus, kurus nevar ātri pārdot, tikmēr AmazonSup­ply, kam to pieļauj milzīgie finanšu resursi, lai iegūtu priekšrocības salīdzināju­mā ar konkurentiem, drī­zāk krājumos iekļaus arī preces, kuras netiek mo­mentā izķertas.

Nozares ek­sperti lēš, ka uzņēmums uzglabā vairāk nekā 50% preču, kas vietnē pieejamas jebkurā laikā. «Mudinu klientus kļūt par Amazon­Supply trešās puses izpil­dītājiem,» norāda konsul­tants Diks Frīdmens, kurš palīdz tradicionālajiem iz­platītājiem izstrādāt stra­tēģijas, kas sacenstos ar AmazonSupply. «Kāpēc ne? Vienīgais, ja produktu pirk­tu pietiekami labi, Amazon­Supply uzglabātu to savās noliktavās un nelielais spēlētājs tiktu izslēgts no spēles.»

«Izplatīšanas galvenais izaicinājums ir panākt pietiekami lielu skaitu pa­sūtījumu, lai nopelnītu,» at­zīst B2B konsultants Skots Benfīlds, kurš vairumtirdzniecības un izplatīša­nas spēlei seko jau 20 gadu. «Tas ir ļoti šauras rentabi­litātes bizness – 2-4% no tradicionālā biznesa šajā sektorā.» Amazon mērogi ir ideāli piemēroti, lai sa­censtos šādā lielu apjomu, bet zemas rentabilitātes procesā. Boston Consulting Group pētījums parāda, ka AmazonSupply izplatītāko preču cenas ir aptuveni par 25% zemākas nekā pārējā industrijā

Lai piesaistītu ražotājus, uzņēmums piedāvā iespēju demonstrēt preces tīmek­ļa video, publicēt ielādēja­mus CAD rasējumus un at­lasīt preces pēc lietotāju atsauksmēm. Pircēji, kuru vidū ir gan 3D drukas spe­ciālisti, gan automehāniķi, izvairās no cilvēciskā kon­takta, kas var būt uzmācīgs vai arī neaizstājams – tas ir atkarīgs no tirdzniecī­bas pārstāvja; šo iezīmi var attiecināt uz vairumtirdz­niecības un izplatīšanas da­rījumu lielāko daļu. «Vēs­tījums ir ļoti lakonisks un konsekvents, ko nevar teikt par 500 dažādu tirdznie­cības pārstāvju pausto,» spriež Vilsons.

Viņš piebilst, ka ražo­tāji ziņo par popularitātes un apgrozījuma pieaugu­mu iepriekš ne tik populā­riem produktiem. «Pietiek padarīt preci pieejamu Amazon, un cilvēki jau ir informēti, ka tāda eksis­tē,» viņš turpina. «Mēs ne­baidāmies pierakstīt arī preces izgudrotāju. Tam ir liela vērtība – tas vairo uzticēšanos.»

MINOAT KĀDU UZŅĒMU­MU, kas stāv ceļā Amazon, jāteic, ka tas ir rūpnie­cības preču gigants W.W. Grainger no Čikāgas. Ar 9,4 miljardu dolāru lieliem ieņēmumiem tas noteikti ir bizness, ko jāmēģina pārspēt. Šis uzņēmums kontrolē 6% no kopējā B2B tirgus. Salīdzinājumā ar robustajiem e-komercijas mēģinājumu aizsākumiem 995. gadā tā vietnē viss norit bez aizķeršanās un lietotājam draudzīgi – tas piedāvā 24 stundu piegā­di gandrīz visām precēm, lietotāju atsauksmes, kā arī sniedz ieteikumus, balsto­ties uz lietotāja iepriekšējiem pirkumiem un meklē­šanas pieprasījumiem.

Grainger pārdod darba­rīkus un līdzekļus remon­tam kopš 1927. gada; no tā laika uzņēmums ir izau­dzis līdz vairāk nekā 700 reģionālās pārdošanas fi­liālēm un 33 izplatīšanas centriem. Vēl aizvien lielu daļu naudas tas nopelna ārpus tīmekļa. 2013. gadā tā e-komercijas apgrozī­jums pārsniedza trīs mil­jardus dolāru, veidojot 33% no uzņēmuma kopējiem ieņēmumiem.

Grainger un vēl daži konkurenti, kuri piedāvā lī­dzīgu sortimentu, piemē­ram, Cardinal Health, kas pārdod medicīniskās iekār­tas, ir ērti iekārtojušies korporāciju un slimnīcu ad­ministratīvajās daļās, un to bizness ir dziļi iesakņo­jies šo uzņēmumu procesos. Piemēram, Cardinal Ne­braskas medicīnas centram piegādāja inventāru 4,5 miljonu dolāru vērtībā. Pēc tam tas pārņēma kontroli pār visu centra piegādes ķēdi – no krāvējiem un grā­matvežiem līdz pat visu piegādātāju līgumu admi­nistrēšanai un izplatīšanas ceļa izsekošanai no kravas auto līdz gultas malai. At­bilstoši paveikto darbu ap­jomam Cardinal piesūta rē­ķinu slimnīcai. «Uzņēmumi ir viņiem nodevuši visus procesus, līdzīgi kā citi uz­ņēmumi izmanto IT depar­tamentu ārpakalpojumus,» atklāj Kohens.

Bet jau pēc dažiem dar­bības gadiem Amazon­Supply ir izdevies uzveikt Grainger tiešsaistē pie­ejamo preču sortimenta ziņā, jo tā 2,2 miljoni dažā­do produktu vienību pār­spēj sāncenša 1,2 miljonus. AmazonSupply var iespies­ties Grainger augsto apjo­mu, bet zemās rentabilitā­tes biznesa jomā, ja vēl nav paspējis to izdarīt. Tas pār­dod kravām mērglāžu vai, piemēram, koppapīru. Tās nozarē sauc par vienmēr papildināmajām precēm, un Amazon piedāvā visdažādā­kās iespējas. Mārciņu Go­rilla Glue īpaši izturīgās su­perlīmes AmazonSupply var nopirkt par 159 dolā­riem. Grainger to pašu pie­dāvā par 173,25 dolāriem.

Grainger cīņa ar Ama­zon Supply? Uzņēmuma va­dītājs Džims Raiens attei­cās no intervijas, bet viņa pārstāvis atbild: «Lai gan nemēdzam īpaši komentēt citu uzņēmumu darbību, būtiski uzsvērt, ka Grainger daudzkanālu biznesa mo­delis un mūsu mērķaudito­rija ievērojami atšķiras no veida, kādā vienīgi tiešsais­tē strādājoši mazumtirgotā­ji apkalpo tirgu.» Ne visi tic Grainger bezrūpīgajai attieksmei. «Viņi plāno, bet nevēlas, lai Amazon zinātu, kas vi­niem ir padomā,» komentē Teksasas Lauksaimniecības un mehānikas universitā­tes industriālās izplatīšanas programmas direktors Be­rijs Lorencs. Vinš prognozē, ka uznēmums centīsies rast veidus, kā atvieglot pircēju sadarbību ar Grainger, pie­mēram, izmantojot tehno­loģijas: mobilās aplikācijas iepirkumu menedžeriem un spēcīgāku lojalitātes programmu, līdzīgi kā avio­kompānija United Airlines izmanto biežo ceļotāju programmas, lai atrunā­tu jūs no Expedia izmanto­šanas. «Grainger gatavojas būvēt dažus ugunsmūrus pret Amazon,» viņš secina.

Bet tas ir Grainger. Pā­rējiem 34 000 vairumtir­gotāju un izplatītāju, kuru ienēmumi, infrastruktūra un gada apgrozījums mē­rāms miljonos, nevis mil­jardos, nākotnes perspek­tīva par iespēju konkurēt ar strauji augošo Amazon­Supply varētu būt drūma. Aizsargāties būtu iespē­jams, nodrošinot klientiem rūpīgu personisku servi­su un pakalpojumus ar pie­vienoto vērtību – lietas, ko cilvēki, kas aizrautīgi darbojas savā jomā, spēj sniegt. Nozares pārzinātāji cer, ka Amazon nevarēs – un, vis­ticamāk, arī negribēs – ap­mierināt visu pircēju va­jadzības kompleksā, ļoti segmentētā ekonomikas sektorā. Pagājušajā gadā vadības konsultāciju uznē­mums Oliver Wyman pētīja Amazon ielaušanos vairum­tirdzniecībā. Nointervējot 25 miljardus dolāru vērtu izplatīšanas biznesu vadītā­jus, Wyman pārstāvis Bala­bans atklāja, ka trešā daļa ir noskaņota skeptiski pret to, ka e-komercijas konkuren­ce kaitēs vinu biznesam, jo «viņu piedāvātais produkts ir pārāk sarežģīts, lai tāds jaunpienācējs kā Amazon spētu to uzglabāt nolikta­vās un nosūtīt».

Piemēram, vai Amazon vēlēsies ķēpāties ar rūp­nieciskajām gāzēm, tostarp oglekļa dioksīdu jeb skābo gāzi, krogiem, bā­riem un McDonald’s gāzēto dzērienu automātiem? Amazon var pārdot cimdus un aizsargbrilles, bet piegādāt lielus, neglītus acetilē­na konteinerus vai 200 litru acetāta ir daudz dārgāk.

«Uzņēmējdarbību, kas saistīta ar bīstamiem, ek­sotiskiem produktiem vai arī tādiem, kuru trans­portēšanā un uzglabāša­nā jāpiesaista speciālisti, Amazon varēs ievainot ma­zākā mērā,» komentē Bala­bans, kurš piedalījās Oliver Wyman zinojuma rakstī­šanā. «Amazon neatnems biznesu urbju vai zobārstu krēslu piegādātājiem. Bet zobārstiem ir arī pilnas at­vilktnes ar mutes skalo­jamiem līdzekļiem, zobu diegu, papīra dvieļiem un gumijas cimdiem.»

Daži uzņēmumi pre­tojas, piedāvājot pakalpo­jumus, ko, viņi cer, Ama­zon nevarēs vai negribēs kopēt. Piemēram, Valin Corp., 40 gadus vecs izpla­tīšanas uzņēmums Sanhosē (Kalifornija), kas reiz spe­cializējās datoru mikroshē­mu pārdošanā. Kopš 2010. gada tas koncentrējas uz strauji augošo naftas un gāzes sektoru, citu relatī­vi jaunu atbalsta un ražoša­nas pakalpojumu starpā arī pārkraujot un kontrolējot produkciju naftas ieguves vietās. «Amazon nekad ne­apkalpos naftas atradnes,» atzīst B2B konsultants Ben­fīlds. «Viņi jau nesūtīs tur inženierus.»

Vai viņam ir taisnība? Tāpat kā par visu, kas sais­tīts ar AmazonSupply, Vil­sons ir izvairīgs, runājot arī par to, kurus pakalpojumus viņi atstās konkurentiem un kurus centīsies nodro­šināt paši. Vai viņi sāks tir­got skābekļa balonus? Vai transportēt kokmateriālus uz būvlaukumu? «Mēs pīgi izpētīsim katru pakalpojumu, lai nodrošinātu tā izpildi,» Vilsons īsi nosaka.

Turklāt nav jau jāizda­ra pilnīgi viss, lai izkarotu savu daļu tik milzīgā eko­nomikas sektorā kā vairum­tirdzniecība. Taču Balabans brīdina, ka konkurentiem jāgatavojas visļaunākajam. «Ja jūsu biznesam vēl nav droša plāna, kā izdzīvot un attīstīties jaunajā ekosistē­mā,» vinš skaidro, «iespē­jams, ir atlicis mazāk laika, nekā jums šķiet. Neticat? Pajautājiet vietējam grā­matveikalam.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *